Gehoor en Auditieve verwerking

Gehoor en Auditieve verwerking 2020-02-10T11:57:17+00:00

Gehoorproblemen

Voor de taal- en spraakontwikkeling hebben we ons gehoor nodig. Door te luisteren naar wat er om ons heen gebeurt leren we nieuwe woorden en leren we hoe we taal moeten gebruiken. Een gehoorprobleem kan die ontwikkeling in de weg zitten. Daarom is het soms nodig om kinderen voor gehooronderzoek door te sturen naar het audiologische centrum.

Gehoorverlies kan tijdelijk zijn door verkoudheden. Soms klagen kinderen dan over oorpijn.
Het gehoorverlies kan ook minder duidelijk zijn omdat er vocht achter het trommelvlies zit en er verder geen klachten zijn. Ouders vertellen wel dat kinderen veranderen in hun gedrag als ze een periode slecht horen.

Ook later in het leven kan gehoorverlies in de weg zitten bij bijvoorbeeld het voeren van een gesprek, het horen van de telefoon, of het horen van de deurbel. Een arts kan helpen met het aanmeten van een gehoorapparaat. De logopedisten in onze praktijk kunnen u daarnaast helpen met het aanleren van spraakafzien, ook wel bekend als liplezen. Neem contact met ons op als u vragen heeft over dit traject.

Auditieve verwerkingsproblematiek

Bij auditieve verwerkingsproblematiek werkt het gehoor goed, maar weten de hersenen niet goed wat ze met dit signaal moeten doen. Kinderen met auditieve verwerkingsproblemen weten geluid niet goed te plaatsen, of kunnen geluiden niet goed filteren, waardoor ze ofwel worden afgeleid door ieder geluidje, of juist weinig lijken te reageren op geluid.
Deze problematiek wordt vaak het meest duidelijk zichtbaar eind groep 2 als kinderen de auditieve voorwaarden voor het leren lezen gaan leren. Hakken en plakken, rijmen, het horen van een eerste of laatste letter en de overgang naar het daadwerkelijk leren lezen in groep 3 gaat dan niet vanzelf.

Als logopedist kunnen we helpen om deze auditieve voorwaarden verder te ontwikkelen om het leren lezen te vergemakkelijken.

Auditieve verwerkingsproblematiek

In het geval van auditieve verwerkingsproblematiek werkt het gehoor goed, maar weten de hersenen niet goed wat ze met dit signaal moeten doen. Kinderen met auditieve verwerkingsproblemen weten geluid niet goed te plaatsen, of kunnen geluiden niet goed filteren, waardoor ze ofwel worden afgeleid door ieder geluidje, of juist weinig lijken te reageren op geluid.
Deze problematiek wordt vaak het meest duidelijk zichtbaar eind groep 2 als kinderen de auditieve voorwaarden voor het leren lezen gaan leren. Hakken en plakken, rijmen, het horen van een eerste of laatste letter en de overgang naar het daadwerkelijk leren lezen in groep 3 gaat dan niet vanzelf.

Als logopedist kunnen we helpen om deze auditieve voorwaarden verder te ontwikkelen om het leren lezen te vergemakkelijken.